DEFINISI MASALAH PENDENGARAN


Definisi Masalah Pendengaran
"Kanak-kanak atau orang dewasa yang pekak iaitu seseorang yang tahap pendengarannya teruk (91dB atau lebih) terutamanya saraf sensorinya rosak dan berlaku sebelum ia boleh bertutur. (Stephen P. Quigley & Robert E. Kretschmer, 1982)

• Definisi yang biasa diterima daripada aspek pendidikan diperolehi daripada Executive Committee of the Conference of Educational Administratiors Serving the Deaf (The Convention of American Instructors of the Deaf, 1960):

"Hearing Impairment": Istilah generik yang menunjukkan kecacatan pendengaran yang dalam tahap ringan (mild) ke tahap teruk (severe); ini termasuk subset "deaf" dan "hard of hearing".

• Cacat pendengaran dapat dibahagikan kepada dua jenis:
- Pekak: Tidak dapat mendengar langsung walaupun ada alat bantu dengar (hearing aid).
- Separa pekak atau kurang/kesukaran pendengaran: masih ada sisa-sisa pendengaran untuk mengamati perbualan atau bunyi-bunyi dalam persekitaran, dan boleh mendengar dengan alat bantu dengar. 

Antara definisi yang diperolehi daripada pengkaji.

1. Bee 1995 - kanak-kanak bermasalah pendengaran adalah mereka yang menghadapi kesukaran mendengar atau kekurangan pendengaran yang jelas.

2. Asmah Omar 1986 - individu yg dilahirkan dgn kecacatan pada deria pendengaran yg menyebabkan ia tidak dapat mengenal bunyi bahasa dan tidak dapat mendengar dan menghayati pemikiran serta budaya melalui bahasa.

3. Johnson 1975 - Masalah pendengaran didefinisikan kepada kebolehan kanak-kanak menggunakan deria pendengarannya.

4. Allen 2009 - mendefinisikan murid bermasalah pendengaran sebagai murid yang telah kehilangan deria pendengarannya. menghadapi sesuatu tahap yang menghalang kefahaman pertuturan melalui telinga sahaja atau tahap penggunaan alat pendengaran

5. Chuah 1992 - kanak-kanak bermasalah pendengaran boleh dikatakan lebih tepat sebaga seorang yang rosak pendengaran dalam kebanyakan keadaan.

6. Kamus Dewan Edisi 4 - pekak ialah tidak dapat mendengar langsung atau tidak dapat mendengar dengan baik.

**Secara umumnya, orang bermasalah pendengaran di Malaysia dikategorikan sebagai sebahagian daripada OKU berdasarkan pengkategorian pihak kementerian walaupun kebanyakan orang bermasalah pendengaran berasa "berat hati " untuk menerima pernyataan tersebut. **

Share this:

Post a Comment

 
Copyright © Sembang Ilmu. Designed by OddThemes