DEFINISI
Kanak-kanak Pendidikan Khas Masalah Pembelajaran merupakan kanak-kanak yang telah dikenalpasti dan disahkan oleh pakar Profesional Klinikal sebagai mengalami kecacatan yang menganggu proses pembelajaran.Kecacatan yang dialami boleh dikategorikan mengikut tahap kefungsian kanak-kanak dalam kebolehan-kebolehan seperti Kebolehan Kognitif, Tingkahlaku Sosial atau Perkembangan Sosial, Penguasaan Bahasa ( Lisan atau Pertuturan), Keupayaan Membaca, Kemahiran Perkembangan ( Development Skills ), dan Kemahiran Matematik.
Menurut Clements (1966) terdapat sepuluh ciri-ciri kanakkanak
bermasalah pembelajaran yang telah dikenalpasti iaitu :
i) Hiperaktif
ii) Perceptual impairment
iii) Emosi yang tidak stabil
iv) Disorder of attention
v) Impulsivity
vi) Disorder of memory and thinking
vii) Masalah pembelajaran yang spesifik dalam membaca, menulis, mengeja dan mengira.
viii) kecelaruan bahasa dan pertuturan
ix) Equivocal neurological signs and electro encephalograhic irregulation
Post a Comment