7 PERGERAKAN UNTUK SENAMAN MATA


Salah satu organ penting panca indera kita adalah mata. Kesibukan manusi menyebabkan kita sering terlupa untuk membuat senaman mata. Senaman mata hanya bermaksudk menggerakkan mata dengan gerakan tertentu untuk meningkatkan kemampuan mata itu sendiri. Tujuannya untuk menghindari berbagai gangguan pada mata, seperti penyakit rabun dekat, rabun jauh, mata terasa kabur, mata pedih dan mata merah.
Penjagaan mata sebenarnya tidak sukar. Senaman mata amat berguna dilakukankan apabila mata sudah penat bekerja. Ia boleh dilakukan dalam keadaan berdiri, duduk, berbaring maupun keadaaan mata terpejam.
Lebih jauh, kata Oei, senam mata mempunyai banyak manfaat. Contohnya, mengurangi atau menghilangkan penyakit mata, mencegah timbulnya tumor di belakang mata dan di kelenjar hipofisis (pituitari), menghilanqkan lingkaran dan bengkak di bawah mata atau menghilangkan kantong mata, mengurangi keriput di sekitar mata, membuat otot mata dan sekitarnya menjadi elastis dan kuat, serta mempertajam penglihatan.
“Sebaiknya sebelam dan setelah melakukan gerakan senam mata, gosok-gosok telapak tangan sampai panas. Kemudian tempelkan telapak tangan dimata selama 2,5 menit,”katanya.

Share this:

Post a Comment

 
Copyright © Sembang Ilmu. Designed by OddThemes